A 4. Károlyházy-verseny (2019.) résztvevőinek gondolatai a versenyről

„A Károlyházy-verseny az egyetlen az országban, amely során a fizikatanár-jelöltek összemérhetik tudásukat fizikai és szakmódszertani kérdésekben. Miért is ne indulna el az ember, ha a győzelemmel így az ország legjobbjává válhat?”

„Azért vártam már az őszi szünetet, hogy végre elkezdődjön a Károlyházy-verseny. A gyakorlatokon látott feladatok között egy üde színfolt a verseny. Nagyon érdekes és sokrétű feladatok kerültek kitűzésre, mindenki megtalálja a hozzá illő feladatokat, tényleg vannak „tanárisabb” módszertanos feladatok, valamint kimondottan ötletelős, kutatómunkát igénylő nehezebb példák is. És nem utolsó sorban a félév közepén jó egy kicsit többet foglalkozni a fizikával. Ez a félév második felén meg is látszott, hiszen a fontosabb mechanikai és elektrodinamikai összefüggéseket „átismételtem” és ez a legtöbb tárgynál nagyon hasznos volt.

„Jó, hogy ellentétben a középiskolából ismert fizikaversenyekkel, itt vannak olyan feladatok, melyek első elolvasás után sem tűnnek lehetetlen kihívásnak, mert nem valami trükkös megoldási ötlet kell hozzá, hanem viszonylag könnyen megoldható bárkinek, a cél inkább ennek minél egyszerűbb, átláthatóbb kivitelezése.”

„Nagyon változatos feladatok voltak, hol könnyebbek, hol nehezebbek, de jó móka volt megoldani őket. Volt, ami annyira tetszett, hogy a barátaimnak is elmeséltem. Jövőre is biztos, hogy részt veszek a versenyen, ki nem hagynám.”

„Szimpatikus a verseny szellemisége. Jó érzés volt, hogy a képzés során elsajátított tanulmányok alapján tulajdonképpen bármelyik feladathoz a megfelelő igényességgel hozzá lehetett kezdeni, ugyanakkor ezeket valamennyire igénybe is vette.”

A 6. Károlyházy-verseny (2022.) résztvevőinek gondolatai a versenyről

„Szerintem az egy nagyon jó gondolat, hogy ez egy ténylegesen tanárszakosoknak szóló verseny. A szakmódszertanos részekkel, ha foglalkozunk, az később is hasznos lesz. Nekem például idén egy hangtanos példa megtetszett, és éppen most fogjuk tanulni a hetedikes diákjaimmal. A versenyre beadott óraterveket fel tudom majd most használni. Ugyanúgy jó a versenyben, hogy a feladatok opcionálisak tehát elég azzal foglalkozni, ami nekem tetszik. Én nagyon örültem, hogy idén végre ténylegesen indultam rajta.”

„A verseny első gondolatra nekem kicsit félelmetes volt, hiszen egyetemi (azaz valószínűleg mindenki okosabb, mint én), fizikás (amiről megtudtam az elmúlt évek alatt, hogy nem sokat értek hozzá), és még verseny is, tehát ide biztosan csak a legkiválóbbak jelentkeznek. A feladatokat elolvasva azonban rögtön többet is találtam, ami felkeltette az érdeklődésemet, visszahozta korábbi tárgyak szép emlékeit, vagy éppen a megoldása érdekelt. Mivel bármilyen segédeszköz szabadon használható volt, már csak a saját kiváncsiságom miatt is meg akartam oldani néhányat és örömmel frissítettem fel régi emlékeket, gondoltam végig olyan témákat, amik utána egész hamar, a tanítás során is jól jöttek. Bátran ajánlom mindenkinek, nagyon színes, érdekes a feladatválaszték és ami hab a tortán, már másfél feladat megoldásával 2 kreditet szerezhet az ember!”

„Vártam az idei versenyt is, ráhangolódásként a korábbi évek feladatain elmélkedtem szabadidőmben. A verseny hetére egy szabadnapot is kivettem, hogy többet tudjak foglalkozni a feladatsorral. A feladatsor első felében jól megjelenik, hogy miért leendő fizikatanároknak szól a verseny. Csupa olyan feladat, amilyeneket a módszertani képzések során tucatszámra készítettünk, csak itt elgondolkodtatóbb formában jelennek meg: óraterv egy nehezen értelmezhető fizikai fogalom tanításáról, tematikus terv egy elhanyagolt tananyagrészről, egy fogalomzavaros esszé részletes elemzése, egy viszonylag pontatlan mérés megfelelő végrehajtása és hasonlók. Többnyire nyílt végű, nem bonyolult, de kifejezetten fizikatanári nézőpontot igénylő feladatok. A feladatsor második fele a fizikatanárok fizikusi hozzáállását hívja elő. A problémákra egy-egy viszonylag egyszerű fizikai rendszerben a megfelelő elmélet alapján 1-4 oldal számolással konkrét válasz adható, amit adott esetben valamilyen paraméter szerint diszkutálni is szükséges. Így működik egy fizikai rendszer alapos megismerése, ezt várják tőlünk ezek a feladatok is. Akár a tanári kompetenciákat, akár a szakterületi kompetenciákat igénylő feladatok megoldása során a problémákba belemélyedve, azokat már lényegileg átlátva jó érzés fogadja az embert: a világ tényleg megismerhető.”