Fizikatanár-képzés

Fizikatanár-képzés

Doktori képzés fizikatanároknak az ELTE Fizikai Intézetben: A 2019/2020 tanévtől kezdve frissen végzett fizikatanárok jelentkezhetnek állami ösztöndíjas képzésre a Fizika Doktori Iskola Fizika tanítása programjára. Ehhez felvételi vizsgát kell tenniük, melynek összetevői: a fontosabb fizikatárgyak egyetemi jegyeinek átlaga, előzetes kutatási tevékenység (TDK dolgozat, Károlyházy versenyen elért eredmény, egyedi iskolai, oktatási tapasztalat, stb), a témavezetővel egyeztetett kutatási terv bemutatása (maximálisan mindegyik 5-5 pont). Részletek a program honlapján.

Kiemelkedő hallgatói eredmények

A Károlyházy verseny

 

A verseny honlapja

Hallgatói vélemények a versenyről

A 2024. évi verseny eredménye
 


A 2024-es Károlyházy verseny néhány résztvevője (Kiss Kincső Réka, Mészáros Dávid, Lóki Ráhel, Tar Márta Flóra, Nyers Gréta Johanna, Orosz Péter) Werner Heisenberg 1964-es látogatása során táblára írt "világegyenlete" alatt az Elméleti Fizikai Tanszéken


A 2023. évi verseny eredménye
A 2022. évi verseny eredménye
A 2020. évi verseny eredménye
A 2019. évi verseny eredménye
A 2018. évi verseny eredménye
A 2017. évi verseny eredménye
A 2016. évi verseny eredménye

 

TDK dolgozatok és publikációk


Hallgatói vélemények a TDK munkáról


Tájékoztatásként:
TDK konferencián benyújtott és előadáson ismertetett dolgozat beadható szakdolgozatként, ha egyébként a szakdolgozattal szemben támasztott követelményeknek megfelel. A dolgozatnak eleget kell tennie a TKK által megfogalmazott feltételeknek.
 

Pipics János: Multidiszciplináris elektronikus tananyag készítése, használata mechanika témakörben (Egy tehetséggondozó szakkör terve és segédanyagai)
[OTDK (Tanításmódszertan) I. díj, 2023]

Kemenczei Edina: Általános iskolás fizikatanítás társasjátékok integrálásával
[Tantárgypedagógiai és Oktatástechnológia TDK, Kari I. díj (2022), OTDK (Tanításmódszertan) Különdíj, 2023]

Ernyey Dániel: A Tiktok, az iskola és a fizika. Rövid videók felhasználása a fizika tanításában
[Tantárgypedagógiai és Oktatástechnológia TDK, Kari I. díj (2022), OTDK (Tanításmódszertan) Különdíj, 2023]

Varga Szabolcs: Kinematikai fogalmak bevezetése a középiskolában interaktív módszerek alkalmazásával
[Tantárgypedagógiai és Oktatástechnológia TDK, Kari II. díj (2022)]

Pipics János: Petrus Peregrinus a mágnességtan atyja
[Berzsenyi Dániel Tanárképző Kar TDK dolgozat, Kari II. díj, 2020, OTDK (FIFÖMA) I. díj, 2021]

Simon Tamás (középiskolás): A bolygók körüli holdak számának meghatározásáról
[Fizika TDK dolgozat, Kari II. díj, 2020]

Ernyey Dániel: COMIC-CON a fizikaórán. Képregények felhasználása a modern fizika tanításában, online oktatásban is.
[Fizika TDK dolgozat, Kari I. díj, 2020, OTDK (FIFÖMA) III. Díj, 2021]

Tóth Ábel (középiskolás): Lépcsőn pattogó labda vizsgálata
[Fizika TDK dolgozat, Junior I. Díj, 2019, OTDK (FIFÖMA) Különdíj, 2021]
a dolgozatból készült cikk:
Á. L Tóth and T. Tél, Ball bouncing down rounded edge stairs: chaotic but tricky,
European Journal of Physics 42 (2021) 035004 (21pp)

Tóth Kristóf: Kvantummechanika középiskolában
[Fizika TDK dolgozat, Kari I. Díj, 2019, OTDK (FIFÖMA) II. Díj, 2021, a Doktoranduszok Országos Szövetségének különdíja, valamint Social Media Díj]

Vörös Attila: Az óceáni szállítószalag laboratóriumi modellezése
[Fizika TDK dolgozat, Kari I. Díj, 2019, OTDK (FIFÖMA) Különdíj, 2021]

Varga Szabolcs: Kinematikai fogalmak bevezetése a középiskolában interaktív módszerek alkalmazásával
[Fizika TDK dolgozat, Kari II. Díj, 2019]

Tóth Kristóf: Nehézségi erő középiskolában. Egy rossz szokás vagy hasznos hagyaték?
[Fizika TDK dolgozat, Kari Különdíj, 2019]

Szabó Róbert: A hő középiskolai értelmezésének módszertani kérdései
[Tantárgypedagógiai és Oktatástechnológia TDK dolgozat, Kari I. díj, 2018, OTDK (Tanításmódszertan) II. Díj, 2019]

Borszuk Adrienn: Mit üzen Ottlik Géza a fizikatanároknak A Valencia-rejtély című művében? Tantárgyközi integráció a mű kapcsán
[Tantárgypedagógiai és Oktatástechnológia TDK dolgozat, Kari II. díj, ELTE TTK Tudományos Diákköri Tanács Különdíj, 2018]

Tóth Kristóf: Határozottság a határozatlanságban. Miért tanuljunk kvantummechanikát fizikatanár-szakos hallgatóként?
[Tantárgypedagógiai és Oktatástechnológia TDK dolgozat, Kari II. díj, 2018]

Kiss Mária Dominika (középiskolás): Világjáró hamufelhők Interaktív oktatási anyag középiskolásoknak a légköri szennyeződésterjedés szemléltetésére
[Tantárgypedagógiai és Oktatástechnológia TDK dolgozat, Kari II. díj, ELTE TTK Tantárgypedagógiai és Oktatástechnikai TDK Különdíj, 2018]

Szabó Róbert: A fizika tanításának története a Kalocsai Jézus-Társasági Intézetben a kezdetektől az első világháború befejezéséig
[Történelem TDK dolgozat, ELTE Társadalomtudományi Kar Különdíj, 2018]
a dolgozatból készült cikk:
Szabó Róbert: A Kalocsai Érseki Főgimnázium röntgenlaboratóriuma és első világháborús szerepvállalása,
Fizikai Szemle 2019/3, 102-107.

Pesthy Sándor Gergely: A mechatronika alapjainak projekt alapú oktatási lehetőségei általános tantervű középiskolai osztályokban
[Tantárgypedagógiai és Oktatástechnológia TDK dolgozat, Kari I. díj, 2017]

Szabó Róbert: Pályán az ágyúgolyó. Az ágyúlövedék fizikája módszertani szemmel
[Tantárgypedagógiai és Oktatástechnológia TDK dolgozat, Kari II. díj, 2016; OTDK (Tanításmódszertan) Különdíj, 2017]
a dolgozatból készült cikk:
Szabó Róbert: Történelmi szimuláció, A távolsági ágyúzás fizikája,
Fizikai Szemle 2018/2, 60-65

Szabó Róbert: Csernobil fizikája. In memoriam: a modern Pompeii (1986-2016)
[Tantárgypedagógiai és Oktatástechnológia TDK dolgozat, Kari II. díj, 2016]
a dolgozatból készült cikk:
Szabó Róbert: Csernobil és Paks a tananyagban, Tévhitek és szakmódszertan,
Természet Világa, 2018/9, 394-397